Wszystko co musisz wiedzieć o HMB

Kwas 3-hydroksy-3-metylomasłowy potocznie nazywany HMB to bardzo ważny suplement diety stosowany główne przez sportowców.

Do głównych funkcji suplementu HMB należą:

  • Podnoszenie wytrzymałości mięśni
  • Zwiększanie masy mięśniowej oraz siły mięśni
  • Redukcja zbędnej tkanki tłuszczowej

Stosując HMB w swojej diecie, musimy liczyć się z faktem stosowania suplementu przez długi czas. Cechą charakterystyczną HMB jest to że najlepsze działanie suplement wykazuje po długim stosowaniu (powyżej 3 miesięcy). Stosowanie HMB przez jeden czy dwa miesiące nie ma większego sensu, a na pewno efekty jego stosowania w tak krótkim czasie nie będzie mocno odczuwalne. Dlatego jeśli decydujesz się wspomóc swoją dietę tym suplementem musisz uzbroić się w cierpliwość i chwilę poczekać na efekty.

Jeśli podejmiesz już decyzję o stosowaniu HMB możesz oczekiwać naprawę rewelacyjnych skutków działania. Po pierwsze HMB pozwoli Ci wyrzeźbić Twoje mięśnie, jednocześnie spalając zbędną tkankę tłuszczową, pro drugie HMB zapewni właściwą regenerację Twoich mięśni po treningu, co w dalszej konsekwencji wpływa bardzo korzystnie na budowę muskulatury, a po trzecie zapewni Ci jeszcze dłuższe i bardziej intensywne treningi, które także w dłuższej perspektywie poprawią wielkość Twoich mięśni.

A teraz kilka szczegółów technicznych opisujących HMB oraz źródła jego pozyskiwania.

HMB powstaje w wyniku katabolizmu białek – głównie leucyny, która należy do aminokwasów rozgałęzionych. Tak jak wszystkie związki zaawansowanej proteolizy – HMB posiada zdolność hamowania aktywności enzymów katabolicznych, co oznacza, że zapobiega rozpadowi białek mięśniowych. HMB hamuje najsilniejszy enzym kataboliczny, co czyni je bardzo popularnym wśród kulturystów suplementem stosowanym w diecie.

HMB jest w niewielkich ilościach wytwarzane w organizmie – ok. 0,2-0,4g na dzień – w zależności od codziennej podaży białka, a dokładnie aminokwasu – leucyny. W wyniku katabolizmu leucyny powstaje ketoizokapronian, który przy udziale enzymu – dioksygenazy keitozokapronianowej jest przekształcany do HMB. Niestety na ogół ilość wytwarzanego przez organizm HMB jest zbyt mała u osób intensywnie trenujących. Najłatwiejszym i najtańszym sposobem na dostarczenie do organizmu odpowiedniej ilości HMB są suplementy diety sprzedawane w sklepach z odżywkami dla sportowców.

Jeden komentarz

  1. Adam
    15 lipca 2015
    Reply

    Czy fakktycznie uważacie że warto stosować HMB? Znalazłem wiele publikcji w których poddawane jest w wątpliwość działanie HMB.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *