Jak dostarczyć sobie energii?

Węglowodany to najważniejsze źródło energii dla naszego organizmu, pełnią jednocześnie wiele funkcji fizjologicznych w naszym organizmie, takich jak regulacja metabolizmu, w tym białek, dobroczynny wpływ na florę bakteryjną i nabłonek jelit, regulacja poziomu sytości i głodu.

Węglowodany występujące w pożywieniu człowieka lub mogą zostać dostarczone jako odżywki dla sportowców. Z punktu widzenia chemicznego można podzielić na cukry proste i złożone.

  • Do cukrów prostych, zwanych także jedno cukrowcami lub monosacharydami, zaliczamy: glukozę, fruktozę oraz galaktozę.
  • Do cukrów złożonych, czyli wielocukrów zwanych polisacharydami, należy skrobia, występująca w dużych ilościach w produktach roślinnych jako substancja zapasowa oraz glikogen, znajdujący się w niewielkich ilościach w tkankach zwierzęcych.

Energia jest dla każdego organizmu bardzo ważna. To ona w dużej mierze odpowiada za to że możemy przeprowadzić intensywny trening lub brać udział w różnego rodzaju zawodach sportowych, gdzie wytrzymałość i energia odgrywają kluczową rolę. Z racji tego, że węglowodany są potrzebne do wytworzenia dużych ilości energii, są one najczęściej stosowane przez zawodników uprawiających sporty wytrzymałościowe – biegi, rower ale także przez kulturystów.

Udając się na intensywny trening siłowy będziemy musieli odbudować utraconą energię. Jak zatem tego dokonać? Przede wszystkim nasza dieta musi być bogata w węglowodany, jak również białko, skutecznie działające na regenerację organizmu. Najlepszym rozwiązaniem jest przyjmowanie węglowodanów w formie płynnej tuż przed treningiem ale także w jego trakcie. W sklepach z odżywkami znajdziecie wiele produktów tego typu gotowych do użycia na siłowni.

Osoby z tendencjom do tycia muszą jednak uważać aby nie dostarczać do organizmu więcej węglowodanów niż ich organizm potrzebuje w przeciwnym wypadku może to skończyć się dodatkowym tłuszczem. Wszystkie nie skonsumowane przez organizm węglowodany odłożą się w formie tkanki tłuszczowej, co dla wielu nie jest pożądanym efektem.

Z drugiej zaś strony osoby które mają ogromne problemy z przybraniem na wadze powinni konsumować zwiększone dawki węglowodanów, najlepiej w połączeniu z białkiem. Dla takich osób właśnie powstały odżywki na masę tzw. gainery. Gainery to nic innego jak połączenie białka i węglowodanów w odpowiednich proporcjach. Najczęściej spotykane gainery skomponowane są w proporcji 3:1. Jest to stosunek węglowodanów do białka w porcji odżywki. Na każde 3 gramy węglowodanów przypada 1 gram białka. To typowa odżywka na masę stosowana przez sportowców jak również osoby z problemem z przybraniem na wadze. Są także gainery w proporcji 1:1 ale one przeznaczone są głównie dla sportowców, których celem jest zdobywanie czystej masy mięśniowej.

Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *