Jak dostarczyć sobie energii?

Węglowodany to najważniejsze źródło energii dla naszego organizmu, pełnią jednocześnie wiele funkcji fizjologicznych w naszym organizmie, takich jak regulacja metabolizmu, w tym białek, dobroczynny wpływ na florę bakteryjną i nabłonek jelit, regulacja poziomu sytości i głodu.

Węglowodany występujące w pożywieniu człowieka lub mogą zostać dostarczone jako odżywki dla sportowców. Z punktu widzenia chemicznego można podzielić na cukry proste i złożone.

  • Do cukrów prostych, zwanych także jedno cukrowcami lub monosacharydami, zaliczamy: glukozę, fruktozę oraz galaktozę.
  • Do cukrów złożonych, czyli wielocukrów zwanych polisacharydami, należy skrobia, występująca w dużych ilościach w produktach roślinnych jako substancja zapasowa oraz glikogen, znajdujący się w niewielkich ilościach w tkankach zwierzęcych.

Energia jest dla każdego organizmu bardzo ważna. To ona w dużej mierze odpowiada za to że możemy przeprowadzić intensywny trening lub brać udział w różnego rodzaju zawodach sportowych, gdzie wytrzymałość i energia odgrywają kluczową rolę. Z racji tego, że węglowodany są potrzebne do wytworzenia dużych ilości energii, są one najczęściej stosowane przez zawodników uprawiających sporty wytrzymałościowe – biegi, rower ale także przez kulturystów.

Udając się na intensywny trening siłowy będziemy musieli odbudować utraconą energię. Jak zatem tego dokonać? Przede wszystkim nasza dieta musi być bogata w węglowodany, jak również białko, skutecznie działające na regenerację organizmu. Najlepszym rozwiązaniem jest przyjmowanie węglowodanów w formie płynnej tuż przed treningiem ale także w jego trakcie. W sklepach z odżywkami znajdziecie wiele produktów tego typu gotowych do użycia na siłowni.

Osoby z tendencjom do tycia muszą jednak uważać aby nie dostarczać do organizmu więcej węglowodanów niż ich organizm potrzebuje w przeciwnym wypadku może to skończyć się dodatkowym tłuszczem. Wszystkie nie skonsumowane przez organizm węglowodany odłożą się w formie tkanki tłuszczowej, co dla wielu nie jest pożądanym efektem.

Z drugiej zaś strony osoby które mają ogromne problemy z przybraniem na wadze powinni konsumować zwiększone dawki węglowodanów, najlepiej w połączeniu z białkiem. Dla takich osób właśnie powstały odżywki na masę tzw. gainery. Gainery to nic innego jak połączenie białka i węglowodanów w odpowiednich proporcjach. Najczęściej spotykane gainery skomponowane są w proporcji 3:1. Jest to stosunek węglowodanów do białka w porcji odżywki. Na każde 3 gramy węglowodanów przypada 1 gram białka. To typowa odżywka na masę stosowana przez sportowców jak również osoby z problemem z przybraniem na wadze. Są także gainery w proporcji 1:1 ale one przeznaczone są głównie dla sportowców, których celem jest zdobywanie czystej masy mięśniowej.

Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *