Ile białka powinniśmy spożywać?

Jeśli białko jest tak ważne dla właściwego funkcjonowania naszego organizmu, w związku z tym powinniśmy spożywać codziennie duże jego ilości. Przyjmuje się, że białko powinno zaspokajać 11–14% dziennego zapotrzebowania człowieka na energię, w zależności od wieku, potrzeb organizmu i charakteru wykonywanej pracy. Najwięcej białek, bo w ilości 14% zapotrzebowania organizmu na energię, potrzebują dzieci w wieku do trzech lat oraz kobiety ciężarne. Nieco mniej starsze dzieci, kobiety karmiące oraz kobiety w wieku emerytalnym. Jednak każdy z nas, każdej płci i w dowolnym wieku, potrzebuje dużej ilości białek. Przekładając zapotrzebowanie wyrażone w procentach na konkretne wartości obliczone na podstawie oficjalnych norm żywienia, najwięcej białek potrzebują kobiety karmiące, 110 g dziennie, a w dalszej kolejności młodzi mężczyźni oraz mężczyźni starsi, ale ciężko pracujący fizycznie – 100 g dziennie. Najmniejszą ilość białka dziennie, 45 g, potrzebują dzieci w wieku do 3 lat, ale wynika to oczywiście z niewielkiej masy ich ciała.

Czy zawsze duża ilość białek jest dobra?

O jednym z zagrożeń związanych ze spożywaniem dużej ilości białek już wiemy – dieta bogata w białka z produktów pochodzenia zwierzęcego wiąże się też z dużą ilością tłuszczów zwierzęcych, co oprócz niebezpieczeństwa zwiększenia masy ciała wiąże się również z możliwością podniesienia poziomu cholesterolu, zwłaszcza, że jest to tzw. zły cholesterol. Lista zagrożeń bynajmniej jednak na tym przypadku się nie wyczerpuje. Wysokie spożycie białek prowadzi bowiem także do większych strat wapnia w organizmie. W normalnych warunkach, jeśli akurat nie jesteśmy w ciąży, po intensywnym wysiłku fizycznym lub przebywaniu w pozycji stojącej lub na zimnie, to obecność białka w moczu powinna nas poważnie zaniepokoić. Może to być zwiastunem poważnych chorób, w szczególności chorób nerek. Jeśli spożywamy przez długi czas nadmierne ilości białek, a przy tym mało owoców i niemal wyłącznie produkty przetworzone, może to prowadzić do zakwaszenia organizmu. Tak więc – białko jest dla nas konieczne, ale nie przesadzajmy z dostarczaniem go naszemu ciału.

Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *