Aminokwasy – podstawowy budulec mięśni

Chyba każdy sportowiec wie, że aminokwasy to podstawowy budulec mięśni i każdy kto myśli o budowie muskulatury nie może zapominać o właściwej diecie, bogatej w aminokwasy. Aminokwasy budują masę mięśniową, redukują tkankę tłuszczową, wspomagają procesy przebiegające w organizmie człowieka więc jak sami widzicie są kluczowym składnikiem diety każdego sportowca.

Aminokwasy możemy podzielić na następujące grupy:

  • Aminokwasy proste
  • Aminokwasy rozgałęzione

Innym podziałem może być podział według ich stanu:

  • Aminokwasy w płynie
  • Aminokwasy w proszku
  • Aminokwasy w kapsułkach i tabletkach

aminoW skład białek wszystkich organizmów żywych wchodzi głównie 20 podstawowych aminokwasów, które są α-aminokwasami szeregu L, a także niewielkie ilości wielu innych, w większości będących pochodnymi aminokwasów podstawowych. Organizm samodzielnie może zsyntetyzować 13 z 20 białek. Pozostałe 8 musi być dostarczone z „zewnątrz” np. odżywki i suplementy diety sprzedawane w sklepach dla sportowców. W zależności od diety, celu treningowego należy stosować właściwe aminokwasy. Szczególnie popularną grupą aminokwasów, która cieszy się wśród sportowców największym zainteresowaniem są aminokwasy rozgałęzione, potocznie nazywane BCAA.

Charakterystyka poszczególnych aminokwasów:

  • izoleucyna, leucyna – aminokwasy rozgałęzione, występujące w kukurydzy i mleku. Są wykorzystywane jako materiał budulcowy i energetyczny dla pracującego mięśnia. Nie przechodzą przez wątrobę i dlatego praktycznie natychmiast trafiają do potrzebujących je mięśni.
  • walina – aminokwas rozgałęziony, działanie jak wyżej, najobficiej występuje w białku siemienia lnianego.
  • histydyna – niezbędna w mięśniach, gdyż bierze udział w syntezie białka i hemoglobiny.
  • lizyna – buduje chrząstki, konieczna do produkcji białka, wraz z witaminą C tworzą L-karnitynę.
  • metionina – działa ochronnie na komórki wątroby, ułatwia szybkie pozbycie się tkanki tłuszczowej. Najobficiej występuje w białku jaja i mleka.
  • fenyloalanina – niezbędna do syntezy hormonów tyroksyny i adrenaliny. Ponieważ przekształca się w tyrozynę, dlatego też ma zastosowanie w leczeniu depresji.
  • treonina – ważny składnik kolagenu, który jest głównym składnikiem podporowym tkanki łącznej.
  • tryptofan – prekursor serotoniny, może uwalniać hormon wzrostu.
  • arginina – może zwiększać wydzielanie insuliny i hormonu wzrostu.
  • tyrozyna – prekursor takich związków jak adrenalina (pobudzacz receptorów autonomicznego układu nerwowego), dopamina i noradrenalina (spełniają rolę przekaźników impulsów).
  • cysteina – bierze udział w odtruwaniu organizmu
  • alanina – przyspiesza metabolizm mięśni poprzez przenoszenie do wątroby resztek węglowych, które zużyte są do syntezy glukozy.
  • kwas asparginowy – redukuje poziom amoniaku.
  • cystyna – niezbędna do syntezy białek osocza, bierze udział w syntezie kreatyny, glukagonu, insuliny.
  • prolina – może stanowić zbiornik energii dla mięśni.
  • seryna – bierze udział w pracy systemy nerwowego, usprawnia przepływ impulsów.
  • ornityna – duże dawki stymulują wydzielanie hormonu wzrostu, usprawnia i przyspiesza pracę wątroby.
  • tauryna – wpływa na wzrost masy mięśniowej, obniża ciśnienie krwi, poprawia tolerancję leków, działa korzystnie na centralny układ nerwowy.

Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *