Aminokwasy – podstawowy budulec mięśni

Chyba każdy sportowiec wie, że aminokwasy to podstawowy budulec mięśni i każdy kto myśli o budowie muskulatury nie może zapominać o właściwej diecie, bogatej w aminokwasy. Aminokwasy budują masę mięśniową, redukują tkankę tłuszczową, wspomagają procesy przebiegające w organizmie człowieka więc jak sami widzicie są kluczowym składnikiem diety każdego sportowca.

Aminokwasy możemy podzielić na następujące grupy:

  • Aminokwasy proste
  • Aminokwasy rozgałęzione

Innym podziałem może być podział według ich stanu:

  • Aminokwasy w płynie
  • Aminokwasy w proszku
  • Aminokwasy w kapsułkach i tabletkach

aminoW skład białek wszystkich organizmów żywych wchodzi głównie 20 podstawowych aminokwasów, które są α-aminokwasami szeregu L, a także niewielkie ilości wielu innych, w większości będących pochodnymi aminokwasów podstawowych. Organizm samodzielnie może zsyntetyzować 13 z 20 białek. Pozostałe 8 musi być dostarczone z „zewnątrz” np. odżywki i suplementy diety sprzedawane w sklepach dla sportowców. W zależności od diety, celu treningowego należy stosować właściwe aminokwasy. Szczególnie popularną grupą aminokwasów, która cieszy się wśród sportowców największym zainteresowaniem są aminokwasy rozgałęzione, potocznie nazywane BCAA.

Charakterystyka poszczególnych aminokwasów:

  • izoleucyna, leucyna – aminokwasy rozgałęzione, występujące w kukurydzy i mleku. Są wykorzystywane jako materiał budulcowy i energetyczny dla pracującego mięśnia. Nie przechodzą przez wątrobę i dlatego praktycznie natychmiast trafiają do potrzebujących je mięśni.
  • walina – aminokwas rozgałęziony, działanie jak wyżej, najobficiej występuje w białku siemienia lnianego.
  • histydyna – niezbędna w mięśniach, gdyż bierze udział w syntezie białka i hemoglobiny.
  • lizyna – buduje chrząstki, konieczna do produkcji białka, wraz z witaminą C tworzą L-karnitynę.
  • metionina – działa ochronnie na komórki wątroby, ułatwia szybkie pozbycie się tkanki tłuszczowej. Najobficiej występuje w białku jaja i mleka.
  • fenyloalanina – niezbędna do syntezy hormonów tyroksyny i adrenaliny. Ponieważ przekształca się w tyrozynę, dlatego też ma zastosowanie w leczeniu depresji.
  • treonina – ważny składnik kolagenu, który jest głównym składnikiem podporowym tkanki łącznej.
  • tryptofan – prekursor serotoniny, może uwalniać hormon wzrostu.
  • arginina – może zwiększać wydzielanie insuliny i hormonu wzrostu.
  • tyrozyna – prekursor takich związków jak adrenalina (pobudzacz receptorów autonomicznego układu nerwowego), dopamina i noradrenalina (spełniają rolę przekaźników impulsów).
  • cysteina – bierze udział w odtruwaniu organizmu
  • alanina – przyspiesza metabolizm mięśni poprzez przenoszenie do wątroby resztek węglowych, które zużyte są do syntezy glukozy.
  • kwas asparginowy – redukuje poziom amoniaku.
  • cystyna – niezbędna do syntezy białek osocza, bierze udział w syntezie kreatyny, glukagonu, insuliny.
  • prolina – może stanowić zbiornik energii dla mięśni.
  • seryna – bierze udział w pracy systemy nerwowego, usprawnia przepływ impulsów.
  • ornityna – duże dawki stymulują wydzielanie hormonu wzrostu, usprawnia i przyspiesza pracę wątroby.
  • tauryna – wpływa na wzrost masy mięśniowej, obniża ciśnienie krwi, poprawia tolerancję leków, działa korzystnie na centralny układ nerwowy.

Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *